Musikken har alltid vært
en viktig del i et bryllup, både under seremonien og festen.
Fra gammelt av finner vi fra alle landsdeler i Norge at skulle det
være noe til bryllup, måtte det en dugende spillemann
til. Det ble spilt til dans, det ble spilt lydarslåtter under
pyntingen av bruden, med gjestene som høytidelige tilskuere,
det ble spilt på vei til kirken ( men spillemannen spilte
ikke inne i kirken, her var ikke felen velkommen), og det ble spilt
på hjemvei.
Brudedansen er forløper for vår
tids brudevals:”Efterat Bordene vare tagne bort, begyndte
Brudedansen. Kjøgemesteren havde Rangen til først
at dandse med Bruden, og denne Dands bestod først i at de
dansende gikk rundt Gulvet ligesom en Slags Polonaise, men sluttede
med en Springdands.” (Anders Heyerdahl).
Bruremarsjen og brureslåtten tilhører
en slåttegruppe som har vært knyttet til seremonielle
anledninger, og er derfor funksjonell musikk. Brudemarsjen angir
takten når brudefølget er på kirkevei, eller
markerer åretaktene i brurebåten. Betegnelsen brureslått
er mest alminnelig på vestlandet. I Hordaland har vi også
en trommeslått-tradisjon. ”Trumba er eit gamalt
instrument, mykje nytta i Hordaland. Her var det t.d. ikkje noko
brudlaup aa rekna, utan det var trumbeslaaar tilstades jamsides
felespelaren. Brudlaup utan trumba kalla dei ”hundasjaund”.
Trumba hadde ikkje pietistane mot seg slik som fela. Det var heller
so at dei vilde hava gjævaste tamburen til sine gilde.”
(Hordaland folkeblad, 19.11.1924). Enkelte steder på vestlandet
, var det skikk dersom man brukte båt til og fra kirken, at
der på vei til kirken var en felespiller i brudens båt,
og en tambur i brudgommens.
I dag er byllupsmarsjen svært viktig
under et kirkebryllup når bruden går oppover kirkegulvet.
Av de mest brukte bryllupsmarsjer i Norge er Mendelssohn Bartholdys
bryllupsmarsj (fra 5.akt av En midtsommernattsdrøm), Wagners
brudekor (fra 3.akt av Lohengrin) og Nordraaks Purpose (fra innledningen
til Maria Stuart i Skottland). Ellers brukes en rekke ulike marsjer,
både nye og gamle. Det er i dag også mange som ønsker
å bruke marsjer fra folkemusikken. Eksempler på dette
kan være Bruremarsj frå Øre og Jan Magne Førdes
Bruremarsj.
Siren
Steen, musikkavdelingen
siren@bergen.folkebibl.no
|