Fra Tore Vassdals bok "Bastian", Sigma
forlag 2006
Hvor lenge vil du rase mot fornuften...
En frustrert anklage, et rop mer enn et spørsmål, var det
som innledet ordstriden mellom de to teologistudentene i Christiania høsten
1830. Adressen sto i overskriften: Til Henrik Wergeland. At avsenderen
het Johan Sebastian Welhaven, var ikke like opplagt for leserne av Morgenbladet
denne augustdagen, for i avisen var han anonym, slik det ofte ble gjort
på den tiden. Men forfatteren ble snart kjent for de fleste, større
var ikke kretsen av avislesere og kulturinteresserte i hovedstaden.
Innlegget var Welhavens umiddelbare reaksjon på Wergelands Skabelsen,
Mennesket og Messias, et kolossalt diktverk på hele 720 sider. I
åtte bitende vers hånte Welhaven formløsheten og de
kaotiske bildene, stemplet innholdet med ord som ”ville dunster”
og ”mørke feberdrømmer”, og fastslo at Wergeland
som dikter hadde gjort seg fortjent til en plass ”blant dårekistelemmer”,
blant idioter. Tonen var overlegen, nesten trakasserende.
Angrepet på Wergeland ble Welhavens offentlige debut som dikter.
Selv slapp han heller ikke billig fra de hånlige ordene sine; det
ble nye, harde feider, og to år etter finner Welhaven grunn til
å utdype kritikken. Denne gangen analyserer han motstanderens diktning
i en hel bok: Henrik Wergelands Digtekunst og Polemik.
Igjen reagerte mange sterkt mot Welhavens voldsomme kritikk og den arrogante
tonen bak. Henriks far Nicolai Wergeland var blant dem som stilte til
forsvar, og han gjorde det utførlig, i et anonymt motskrift, en
hel liten bok det også. I innledningen stiller han seg nøytral
og gir begge de unge en skrape for å møte hverandre med for
stor selvfølelse og for liten beskjedenhet. Deretter refser han
Welhaven og hans tilhengere for å sette formen over alt annet og
oppføre seg som et estetisk politikorps som har trengt seg inn
i dikterlivets private helligdommer for å straffe uordener; petimetere
som reagerer med sykelig vemmelse på alt som avviker en hårsbredd
fra deres egne moter og fordommer.
De to prestesønnene var omtrent jevngamle,
og de var kommet til hovedstaden samtidig for å begynne på
universitetet. Trangen til å skrive hadde de felles, men ellers
var de nokså ulike. Henrik var himmelstormeren med stor livslyst
og energi – iallfall i perioder –, men med liten sans for
å la seg hemme av formelle krav. Oppvokst på Eidsvoll og med
en far i Riksforsamlingen i 1814, følte han seg som bror til Grunnloven;
tanker om norskhet og nasjonal frihet hadde festet seg tidlig. Navnet
hans kom fra Verkland i Gulen og fortalte om slektsrøtter i norsk
gårdsjord. Politisk ble det naturlig for Henrik å stille seg
solidarisk med bøndene.
Johan Sebastians solidaritet gikk til embetsstanden. Med språkidealer
som via Bergen var tatt i arv fra Københavns litterære elite,
sto han plantet i klassisk, europeisk kulturtradisjon. Der hvor Wergeland
sprengte grenser med sine språkbilder, hadde Welhaven sin styrke
i det formelle. Mens den ene var utadvendt, var den andre reservert.
Da Johan Sebastian fikk se sine første, odiøse vers på
trykk i Morgenbladet, hadde studiekameraten alt en hel litterær
produksjon bak seg med fire teaterstykker og en diktsamling i tillegg
til ”Skabelsen”. Mye av det Wergeland skrev, bar preg av den
oppfatningen at norsk språk skulle ha lov til å utvikle seg
bort fra dansk norm – mot et selvstendig språk, og at det
kunne skje gradvis ved å ta i bruk særnorske ord inn i det
dansk-norske skriftspråket. Dette var ikke noen ny tanke på
den tiden. Andre hadde spådd en slik utvikling allerede 20 år
før, og selv biskop Brun hadde brukt norske ord i sin diktning
for å ”berike” språket, som han sa.
Men i 1830-årene spisset språkdebatten seg i kampen mellom
de to kulturpolitiske fløyene. Wergeland forbeholdt seg å
kunne velge ...”de uttrykkene som friest og mest bekvemt kunne gjengi
og meddele tankene”... uten å spørre om de sto oppført
i danske ordlister – og selvsagt gjorde han akkurat det. Og Welhaven
la imot. I kjent stil skriver han om ...”den makeløse tåpelighet
å ville omstøpe vårt skriftspråk og således
ville fremtvinge et eget tungemål.”
Det meste av ordbataljen mellom Wergeland og Welhaven
foregikk internt i Studentersamfundets møter og sammenkomster,
og i samfunnsbladet. Blant studentene hadde begge sine tilhengere. Wergeland
sto i spissen for en flokk radikalt fedrelandsbevisste ”patrioter”
i opposisjon mot det bestående. Ordrikt og freidig utfoldet han
seg i nasjonal begeistring, uredd gikk han foran og ville tråkke
nye spor inn i fremtiden. I språk og annen kultur måtte det
nye Norge finne igjen sine egne røtter og frigjøre seg fra
dansk påvirkning fra fortiden, mente han. Politisk utfordret han
både kongedømmet, unionen med Sverige og embetsmennenes dominerende
stilling i statsstyret. Men tidvis var han en vill student som drakk mye
og tålte det dårlig, og som lett kom opp i slagsmål
og annet trøbbel.
Welhaven utfoldet seg i en gruppe som nærmest var blitt til i opposisjon
mot opposisjonen, selvbevisste nok til å kalle seg ”intelligensen”.
Etter hvert brøt de ut av Studentersamfundet og dannet sitt eget
forbund med bladet Vidar som sitt organ. Medlemmene besto av standsbevisste
unge akademikere med forakt for middelmådighet. De var selv en elite
og mente at de hadde en forpliktelse til å lede arbeidet for å
skaffe fedrelandet en materiell og åndelig kultur som holdt mål
i europeisk sammenheng. Til gjengjeld krevde de at den eliten de selv
tilhørte, skulle ha ubetinget og varig autoritet i kulturelle og
politiske spørsmål.
I språkspørsmålet ville de at dansk fortsatt skulle
gjelde som skriftspråk i Norge, uten å gi plass for særnorske
ord.
I det nye forbundet la de om den sosiale stilen og erstattet punsjebollen
og brennevinet og pøbelslagsmålene med lettere vin, måtehold
som etter hvert ble til avhold – og med mer kultiverte omgangsformer.
Solosang og flerstemmighet ble alternativer til skrålende allsang.
Selv om A.M. Schweigaard og P.A. Munch trolig hadde størst tyngde
og innflytelse internt, var Welhaven den som profilerte intelligenspartiet
sterkest utad gjennom sin kritiske skriveaktivitet. Slik sett påtok
han seg en lederrolle og ble den som fikk mest pepper igjen.
Det som kunne se ut som en valpete ordfeide mellom
to studenter til å begynne med, ble skillet mellom de to hovedretningene
i politisk og kulturell utvikling gjennom hele 1800-tallet og kom til
å påvirke byggingen av Norge som nasjon. Welhavens og intelligenspartiets
linje fikk størst oppslutning de første tiårene. Men
i tilbakeblikk ser vi at den utviklingslinjen som vant frem over tid,
og de reformene som fikk gjennomslag mot slutten av århundret, var
mer i pakt med Wergelands visjoner. De var det som førte frem til
unionsoppløsningen og Norges selvstendighet i 1905.