Forfatternes boktips
Er du på jakt etter en god bok? Her er tips fra et knippe
forfattere om bøker som gleder, forundrer, rører og overrasker!
|
|
Trude Marstein anbefaler
Ved
Chesil Beach av Ian McEwan
Florence og Edward står foran sin bryllupsnatt i 1962. Florence
hvisker til Edward på hotellrommet: «Jeg er faktisk litt redd.»
Og det er ingen overdrivelse: «Dette var ikke helt riktig, men hensynsfull
som hun var, kunne hun aldri beskrevet det fulle spekteret av følelser:
en tørr, fysisk fornemmelse av noe som strammet seg, en generell
avsky for hva hun måtte bli bedt om å gjøre, skam ved
tanken på å skuffe ham og bli avslørt som bedrager.»
Ved Chesil Beach har i seg den voldsomme patosen og romantikken og tragedien
til den tradisjonelle kjærlighetsromanen, av typen hadde han visst
at hun ønsket at han skulle rope etter henne da hun forlot ham
på stranden (for «lyden av stemmen hans ville frelst henne»!),
men den er mye mer enn det, alt vridd og løftet og forsimplet og
foredlet slik at patosen, romantikken og tragedien får langt større
effekt enn i den tradisjonelle kjærlighetsromanen.
|
|
Mikkel Bugge anbefaler
Frys
– Vellykket nedfrysning av Herr Moro, redigert av Roy Andersson
Dette er en av de merkeligste og sterkeste bøkene
jeg har lest. Eller lest er feil ord, for man leser ikke Frys, man hopper
og blar, ser, leser og tenker. Boken er en samling utdrag fra noen av
historiens mest kjente tekster, satt sammen med en rekke kjente og ukjente
fotografier og tegninger. Her er alt fra bibelen til Beckett, fra Dostojevskij
til Darwin. Filosofiske, skjønnlitterære og politiske tekster
står side om side med bilder av menneskehetens brutalitet og kjærlighet.
Boka ble laget for å oppmuntre ungdomskoleelever
å søke helsefag i Sverige. Tanken var at hvis man viste fram
vår felles menneskelige historie, ville ungdom skjønne at
helsefag var noe mer enn bare bleier og lav lønn. Men konservative
politikere fikk stanset prosjektet etter ett år. De mente nok boka
handlet for lite om bleier og lav lønn. Året etter kunne
man se en sterk økning i søkningen på helsefag uten
at dette gjorde at boka ble delt ut igjen. Isteden ble den en kultbok
som etter hvert også har kommet på norsk.
Jeg vil anbefale Frys fordi den sier noe viktig
om det å høre sammen med andre mennesker. Selv de mest utenkelige
brutaliteter, de dypeste avgrunnene i historien, er en del av oss. Bare
ved å innse det, kan vi virkelig greie å ta innover oss det
vakre, det skjønne og det gode i livet.
|
|
Edmund Austigard anbefaler
Blind
av Lars Ove Seljestad
Ei flott og sterk bok. Om reisa frå Odda til doktorgrad i
Tyskland via småborgarlege Oslo. Om oppbrot, klassereise, identitet,
meistring, svik og nederlag.
Det blir stadig ropt på den store innvandrarromanen
i norsk offentlegheit. Den trengs ikkje. Reisa frå arbeidarkulturen
i Odda til kulturkapitalen i Oslo og Bremen er innvandrarhistorie som
nokon. Set du deg først i bilen er det gjort. Og det gjeld i hundrevis
av mindre tettstadar rundt om i landet. Startar du motoren er det ingen
veg tilbake. For kva ligg bak, anna enn den kulturen ein ikkje fann seg
til rette i. Og derfor måtte leggje bak seg. Men kva ligg framfor
ein utbrytar. Eit framandt land. Med nye folk. Fine skikkar og uforståelege
kodar. Som gjer det umulig å bli ein av dei. Ein kan nok kjempe
seg til å passe inn. Men aldri kome på innsida.
Seljestad brakdebuterte med denne boka våren
2005. Terningkast fem i VG, og elles fantastiske kritikkar. Denne boka
må lesast.
|
|
Vilde Heggem anbefaler
Bli
verden av Gunnar Wærness
Gunnar Wærness sin Bli verden
oppfyller alle mine behov for lek, for alvor, for rim og rytme, for koder
og hemmeligheter, for tørt språk og høyt språk,
for naivitet og skremmende presisjon, den balanserer mellom to språk,
mellom form og innehold, mellom skrift og bilde, i en visuell komposisjon
som oppleves: fantastisk.
Odd W. Surén anbefaler
Humlehonning
av Torgny Lindgren
Boken omhandler en kvinnelig forfatter som etter
et foredrag blir værfast hos Hadar, en mager, dødssyk mann
som bare spiser saltmat. I nabohuset bror den abnormt fete broren hans,
Olof, som er like syk og som bare spiser søtmat. Brødrene
er bundet til hverandre i et hat av bibelske proporsjoner. Forfatteren,
som går mellom husene som observatør og dommer i en evig
uavgjort kamp mellom titaniske viljer, forstår at hun ikke kan forlate
stedet før brødrenes historie er avsluttet.
Boken er, i all sin tragedie, et fond av stor
komikk og av kjærlighet til og kunnskap om mennesket. Man leser
den neppe uberørt.
|
|
Agnes Ravatn anbefaler
Fangeteneste
av Rønnaug Kleiva
Mellom permane i denne vesle boka får
du mykje død, iskald attrå, sjalusi, karbad med vinsmaking,
kjølege kjærleiksrelasjonar og tekstar med titlar som «Ei
kvinne steller i huset og passar ungane sine før ho drep seg».
Dramatikken og desperasjonen er skildra i eit korthogd, lakonisk, høgspent,
usentimentalt og reinskore språk. Fangeteneste er ei uhyggeleg bok
med små, stygge historier som ein kjenner seg oppløft av
å lese.
Kristin Ribe anbefaler
For
en grav til Anatole av Stéphane
Mallarmé
Gjendiktet av Knut Stene-Johansen
Taus far
begynnelse av tanke
–
å! den grusomme hemmeligheten
som jeg besitter
(hva skal jeg gjøre med den
[...]
Diktsamlingen er skrevet som et minne, som en slags
gravskrift til Mallarmés eneste sønn, som døde bare
åtte år gammel (1879). Det er en uendelig sår og vakker
bok, trass i at mange av diktene er uferdige – noe jeg vanligvis
ikke liker overhodet, men akkurat her, i denne boka, vitner det bare dobbelt
om Mallarmés sorg over sønnetapet, en sorg heller ikke diktningen
kan mildne eller gi mening til. Slik blir denne samlingen helt helt annerledes
enn et annet litterært sønnetap, Egil Skallagrimsson sitt,
der de første strofene i hans dikt også viser mye av den
samme sorgen, uhåndgripelig, passiviserende, men der Egil, gjennom
diktningen kommer seg videre. Mallarmé, på sin side, greier
ikke å fullende, samtidig som den svært uvanlige typografien
og alle pausene gjør akkurat sorgens umulige tale konkret:
Å! la oss... være
når dette er sagt
– som forvirrer
oss begge
– forener oss
endelig –
for hvem har sagt
det
hold munn)
Jeg veit ikke. Dette er som sagt ikke en fullendt
samling, men uendelig gripende, og det akkurat det er, for meg, uendelig
mye mer verdt. Jeg kan leve i sorgen mens jeg leser. Og enda viktigere:
Denne boka kan leses om og om igjen, diktene tåler. Og det er vel
noe av det fineste jeg kan si om en bok.
Døden – hvisker lavt
– jeg er ingen –
jeg vet ikke engang om meg selv
(for døde vet
ikke at de er
døde –, ikke engang at de
dør
– for barn
i det minste
eller
Jeg gripes av sånt.
God lesning.
Maria Parr anbefaler
Kvar
vart det av jola? av Rasmus Løland
Dette er kanskje den eldste boka eg nokon gong har
lånt på biblioteket, og like fullt noko av det flottaste eg
har lese av norsk barnelitteratur. Eg visste ikkje kven Rasmus Løland
var før ein i fjor byrja markere at det var 100 år sidan
han døydde. Folk sa han var ein norsk barnebokpioner. Då
er det skam å ikkje ha lese ei einaste bok, tenkte eg, og gjekk
til biblioteket. Dei nye utgåvene var utlånte. Eg fekk denne.
Leseopplevinga var magisk. Det ligg ei slik djup og ekte respekt for barnet
i måten Løland fortel på at det er heilt utruleg å
tenkje på at det er skrive for over 100 år sidan. Eg levde
meg inn i vesle Hallvard sine samvitskvalar så klumpen i magen min
vaks i takt med hans.
For dagens barn finst romanen i heilt ny utgåve
- Kor vart det av jula? - språkleg gjennomarbeidt av Arnt Birkedal.
Og godt er det, for dette er ein klassikar.
|
|
Lisa B. Lie skriver
plukk med deg amys
øyne av richard kennedy, det er en av de fineste barne/ungdoms
bøkene. der skjer det masse fantastisk og det er sjørøvere
og dukker som blir mennesker og omvendt og gåsemorsvers og barnehjem
og kaikant og alt mulig. anbefales på det varmeste. selv har jeg
boka i to eksemplarer, fordi jeg fikk panikk da jeg trodde den var blitt
gitt bort til frelsesarmeen, og sprang på biblioteket som tilfeldigvis
solgte den ut den dagen. så jeg håper de fortsatt fins på
biblioteket i Bergen.
Oddmund F.J. Vaagsholm anbefaler
The
Question of Bruno av Aleksandar Hemon
Denne kjensla av å berre vere eit menneske,
har du tenkt noko på den?
Ja, sjølvsagt har eg tenkt noko på det å vere menneske,
seier du. Så bra, då er vi godt forlikte. Likevel må
eg spørje deg: Kva har du tenkt om det å vere menneske? Har
du tenkt det same som meg? Har du tenkt at det heile snart er omme? Har
du tenkt at du skal ligge på ein kyrkjegard? Vil du ikkje snakke
om det? Eg skjønar. Lat oss ikkje snakke om det. Livet er så
kort. Det er så trist. Alle mine venar er døde. Er det ikkje
forferdeleg? Det er kanskje betre å ikkje tenke på det. Lat
oss ikkje tenke noko på det. Det er så håplaust. Tenk
at vi skal døy. Vi skal ligge nedgravne på ein kyrkjegard
og aldri sjå noko liv igjen. Ikkje ei plante, ikkje ei sol, ikkje
ein einaste av våre spinkle barndomskameratar. Vi skal ikkje høyre
lydar. Vi skal ikkje sjå noko lys. Vi skal tru at all utvikling
har gått så fort føre seg at det å døy
liknar noko utanomjordisk. Vi skal tru at kistene våre er romskip.
Vi skal vinke til kvarandre frå dei moldete vindauga på romskipa
våre og i røykepausen spørje: Kva hadde livet vore
utan
døden?
Dette spørsmålet, og fleire til,
foreinar meg med den bosniske
forfattaren Aleksandar Hemon. Eg vil råde deg å lese boka
hans «The
Question of Bruno». God bokdag!
|
|
Øystein Vidnes anbefaler
På
kjøkkenet eller maset med Gustav Haarnack, Ernst Ernst, Kestr Aschnitz,
Arve Kleiva & Aud Olsen av Aud Olsen
På kjøkkenet er ei stor
– truleg raud eller blå – bok, forkledd som ei lita
gul bok. Eg var så heldig å få mitt eksemplar av boka
signert, og der står det: «Til Øystein, sånn
ble Aud bok» , signert «Arve». Og det er sant: dette
er Aud Olsens bok om korleis Aud blei bok, men det er også ei akt
i Arve Kleivas lågmælte maskespel av eit drama, der han let
personar med namn som Gustav, Ernst, Kestr og altså Aud slynge ut
lange replikkar i form av bøker. Om ein ikkje kjenner denne forfattarskapen
frå før, er kanskje dette den beste staden å starte:
Aud Olsens vesle gule, der ho prøver å finne ut kvar det
heile byrja og kvar det slutta. Det er ikkje mindre lett, morosamt, spennande
og forvirrande enn ein skikkeleg omgong med gøymeleiken.
Christer Mjåset anbefaler
Rock
Springs av Richard Ford
Richard Ford er en mester på det alle novelleforfattere
streber etter: å få en novelle til å vibrere mot slutten,
å få den til å fortsette å leve inne i hodet ditt
etter at siste setning er lest og boka lagt på hylla. Det gjør
at Rock Springs er en bok man plukker opp igjen og igjen. Det er en bok
du aldri helt blir ferdig med.
Temaet er ikke nytt. Det handler om den amerikanske
drømmen som ikke alltid går i oppfyllelse og om mellommenneskelige
forhold som lider under nettopp det. Men Rock Springs er mer enn bare
vanlig skittenrealisme. Richard Ford blander god gammeldags storytelling
med en nær og personlig fortellerstemme og makter med det å
skape en helt unik og eksistensielt undrende stil som har hatt sterk innflytelse
på utallige forfattere i ettertid.
Jeg ble anbefalt å lese Richard Ford av både
Levi Henriksen, Johnny Halberg og Kyrre Andreassen før jeg endelig
satte meg ned med Rock Springs.
Allerede etter første novelle var jeg
fortapt. Dette er simpelthen en bok du ikke kan gå glipp av.
|
|
Ayaz Khonsyawashan anbefaler
Shurish:
ravayoti zananih az ingilab-i Iran av Mihrangiz Kar.
Mihrangiz Kar skriver en bok som forteller om kvinners situasjon i Iran
gjennom historien. Dette er fortellingen om kvinner som har hatt store
problemer pga. menns makt og kvinners manglende rettigheter. Forfatteren
skriver kvinnenes historie på en ny måte:
1. Hun skriver lett og poetisk selv om hun skriver selvbiografisk.
2. Hun har stor innsikt i iranske kvinners situasjon og er selv feminist.
Hun kjenner problemene som iranske kvinner har nå og er den beste
til å formidle deres situasjon.
3. Mihrangiz Kar organiserer stoffet sitt kronologisk og presenterer stoffet
på en klargjørende måte uten forstyrrende sidesprang
4. Som kvinne forstår hun kvinnenes situasjon
5. Forfatteren er realistisk og kunnskapsrik og ser kvinnenes sanne sosiologiske
og kulturelle virkelighet. Boken er den beste dokumentariske beretningen
om feminisme i Iran.
På persisk:
Ansvarlig: Cathrine Strøm,
Galleri
Sist oppdatert 23.04.2008 |