Martina Lowden:
Allt,
2006. Debutanten Lowden er blitt kalt supertalent og wunderkind
i Sverige for denne store dagboksromanen med gullbelagte snittflater.
Dagsavisens kritiker Annette Orre var strålende fornøyd
og kalte boka en «utmattende og uimotståelig godtepose». |
Mette Moestrup:
Kingsize,
dikt m.m. 2006. Danske Moestrups tredje utgivelse har fått
kritikerne til å juble, nærmest enstemmig, men det er
nesten litt synd, for denne kingsize-diktsamlingen gjør alt
annet enn å dyrke enstemmighet og enkle slutninger. Som hun
selv sier i et intervju
på den danske litteratursiden.dk: «Poesi er noget åbent,
som har plads til læserens egne tanker og følelser.
Det er derfor, jeg skriver poesi. Det er også derfor, jeg
selv elsker at læse poesi.» Omslagsfotoet er tatt av
den norske fotografen Vibeke Tandberg. |
Thure Erik Lund:
Om
de nye norske byene – og andre essays, 2006. Lunds tredje
essaysamling rommer, i tillegg til tittelessayet, tekstene «Orden
og ordene», «Makt og nederlag», «Om hevn
og bitterhet», «Nordmenn og gærninger»,
«Om religion og underholdning» og «Om å
skrive essays og romaner». |
Klaus Høeck:
Heartland
– tid og sted, dikt 2006. Ny stor samling fra den danske
poeten som sjelden stiller opp i intervjuer og opplesninger. Men
hva skal vi med intervju når vi har diktene! Det første
diktet beskriver oppvåkningen om morgenen, og slik beskriver
dikteren hele diktsamlingens struktur: «Heartland er skrevet
i to retninger – en horisontal og en mere vertikal repræsenterende
tiden der går og stedet der står. Skiftende fra digt
til digt hver anden gang: nu – her – nu – her
– tik – tak - nu – her – nu – her.
100 digte af et døgn i tidens retning og 100 digte af et
magnolietræ som stedets.» |
Ragnar Hovland:
1964,
roman 2006. Ny roman fra Hovland om en gjeng gutter som er 12 år
i 1964. Boka var nominert til P2-lytternes romanpris 2006, og kom
nesten til topps. |
István Malgot:
Sigøynermåne,
kortroman 2006. I forordet skriver oversetteren at boka «berører
to viktige aspekter i ungarsk samfunnshistorie: den omstridte problematikken
angående sigøynernes situasjon i Sentral-Europa, og
parallelt med dette, minnene om den blodige revolusjonen i 1956.»
Boka er illustrert av forfatteren. |
Ralph Steadman:
The
joke’s over: bruised memories: Gonzo, Hunter S. Thompson,
and me, 2006. Steadman beskriver her historien om sitt vennskap
og samarbeid med Hunter S. Thompson, og dermed også om det
som er den historien til den såkalte Gonzo-journalistikken.
Boka inneholder mange av Steadmans illustrasjoner i tillegg til
bilder. Forordet er skrevet Kurt Vonnegut. |
Espen Stueland:
Brått
revet bort, 2006. Essayisten, romanforfatteren og poeten lar
ulike tekstsjangere, fakta og fiksjon, humoristiske korttekster
og beretninger om menneskelige lidelser under politiske regimer
stå side om side i denne sterkt anbefalelsesverdige boka. |
Ulf Eriksson:
Om
dagars genomskinlighet, dikt 2006. Eriksson er både poet,
romanforfatter og essayist. I sin tjuetredje utgivelse siden debuten
i 1982, er det den svale, lyriske poesien som dominerer. |
Andrew Kaufman:
Alle
vennene mine er superhelter, 2006. Det lille nystartede forlaget
Minuskel presenterer her den lille debutromanen til kanadiske Andrew
Kaufman. Les mer om boka på forlagets hjemmesider: www.minuskel.no |
Tua Forsström:
Sånger,
dikt 2006. Ny diktsamling fra den prisbelønte finlandssvenske
forfatteren Tua Forsström. |
Carl Dieker og Aase
Berg (red.): Swinging
with neighbours, antologi + 4 DVD, 2006. Her er ni timer film,
en tusen siders bok, og arbeidet som er lagt ned i dette er imponerende.
Og det er kanskje også overveldende. Men! Man er absolutt
ikke nødt å lese alt fra perm til perm eller se alle
filmene. Dvd’ene inneholder avdelte kapitler som for eksempel
tar for seg det å være nabo, den såkalte metafor-debatten
eller rett og slett bare viser hjemme-hos-opplesninger. Dette er
en unik mulighet til å få noen gode glimt inn i den
skandinaviske og russiske samtidsdiktningen, høre hva poetene
tenker om sitt eget og andres arbeide, og ikke minst få bli
med på mange reiser, både i billedlig og konkret forstand. |
Diamantfjellene.
Dikt ved døden, 2006. Dikt skrevet i dødsøyeblikket
av buddhistmunker fra Kina, Korea og Japan gjennom 1200 år.
Gjendiktet av Erling Kittelsen og Vladimir Tikhonov. Sistnevnte
har skrevet et forord som omhandler poesi i buddhismen, mens Kittelsens
etterord er litt mer polemisk for å gi oss litt perspektiv
på tingene. |
Torgeir Schjerven:
Den
stødige tilstundelsen av jubel i virkelig trist musikk,
dikt 2006. Skal du bare lese en diktsamling i år, bør
du ta deg sammen, men hvis du lurer på hvor du skal begynne
er Schjervens samling en veldig god start. Omslagsdesignet og satsen
av kalligrafen og typografen Christopher Haanes er for øvrig
også noe å juble over! |
Knud Romer:
Den
som blinker er bange for døden, roman 2006. Dette er
Romers debut, som har fått tidvise strålende kritikker
for sin skildring av en oppvekst som sønn av en ”tyskertøs”
i Falster i Danmark, men er det fiksjon eller selvbiografi? Han
fikk Weekendavisens bokpris for 2006. |
Heikki Heikki:
To
lock the door / turn knob the right (left), fliser 2006.
Heikki Heikki er pseudonymet til Heikki
Grøhn, som i løpet av 70- og 80-tallet utga flere
diktsamlinger, og som de siste par årene har utgitt flere
barnebøker. Første gang han tok i bruk pseudonymet
var i antologien Åtte
fra Bergen fra 1969, der bl.a. Cecilie Løveid, Stig Holmås,
Arild Steen og Rolf Larsen ble presentert. Den nye utgivelsen har
fått den noe kuriøse sjangerbetegnelsen «fliser»,
som ut fra tekstene å bedømme betyr korte dikt på
en-tre linjer som av og til minner om haiku, av og til om aforismer.
Men det er altså fliser. |
Lars Jakobson:
Kanalbyggernes
barn, roman 1998. Oversatt av Bjørn Axel Hermann. Jakobson
er blitt kalt «fantastisk realist» og mottok i 2006
Selma Lagerlöf-prisen for et forfatterskap «som med mörk
suggetionskraft utforskar det mänskliga og vidgar fiktionens
giltighet». Etter at vi fikk inn fjorårets Jakobson-bok
Vid
den stora floden var det altså på tide å komplettere
med den eneste av hans bøker som er oversatt til norsk. |
Ståle Huse:
La
Zona rosa, roman 2006. I et intervju (NTB, 17.11.06) sier debutanten
Huse: - Jeg er nært innpå hovedpersonene, og skriver
direkte og usensurert også om det seksuelle. Det bunner ikke
i spekulative motiver. De scenene er ganske enkelt nødvendige
for å belyse tematikken. For dypest sett handler La Zona rosa
om de store prestasjonskravene til mennesker i dag. Det gjelder
også på det seksuelle området. |
Susanna Clarke:
The
Ladies of Grace Adieu, and other stories, 2006. Forfatteren
av Jonathan
Strange & Mr Norrell er tilbake med en samling eventyr og
historier. |
Terje Dragseth:
TDZ
samling: publiserte og upubliserte dikt og tekster 1979-2006
Inneholder et forord av forfatteren selv der han presenterer samlingen
og skriver litt om sitt syn på diktningen. Samlingen består
av en del med dikt som har stått på trykk i tidsskrifter
og kataloger tidligere, mens den andre delen består av tidligere
upubliserte dikt. |
Monica Aasprong:
Soldatmarkedet,
dikt, 2006. Denne store, fine samlingen er et av flere publiseringsmedier
for Aasprongs mangeårige poesiprosjekt «Soldatmarkedet».
Aasprong utfordrer i det hele tatt diktboka på mange ulike
måter; hvor går grensen for en diktsamling, for et dikt?
Se forfatterens hjemmeside
for mer informasjon og lenker til lesninger av Soldatmarkedet. |
Ottar Ormstad:
Het
Still – førtifire kvatrogrammer
(2003) og Audition
for fenomener uten betegnelse (2004). Ormstads Telefonkatalogdiktet
ble lansert som forfatterens debut på Samlaget i fjor. Men
Ormstad har publisert tekster siden 60-tallet og disse to titlene
har han utgitt på eget forlag. Ormstad er bl.a. inspirert
av 60-tallskonkretismen innenfor litteraturen. Du kan lese mer om
forfatteren i dette intervjuet
som stod i Klassekampen 12.02.06. |
Einar O. Risa:
Jeg
går ikke ut lenger, jeg svever over byen, roman 2006.
Åpningen av boka suger deg med seg inn i Københavns
gater og inn i romanen om ”havarert vennskap, kjærlighet
og død”, som det heter på bokas smussomslag.
|
Nils Øivind Haagensen:
Hvorfor
er jeg så redd? dikt 2006. Vil du vite hvilke bøker
Haagensen selv anbefaler? Les Henning Bergsvågs intervju med
Nils-Øivind Haagensen her. |
Hege Åsvang:
*S*,
roman 2006. Debut. |
Martin Larsen:
Oder,
dikt 2002. Oder er en bitteliten diktsamling i
det såkalte B16-formatet, dvs. et eneste trykkark, som til
sammen utgjør 16 små sider. En bok du garantert får
plass til i lomma, i motsetning til mange av dagens ”pocket”-bøker.
Perfekt mengde lesestoff til en busstur, en lunsjpause, en liten
time off fra hverdagen. Diktsamlingen åpner med ”Det
syder og bobler nede i digtet, ude omkring det er det fyldt med
støj.” |
Kristian Lundberg:
Allt
flammar upp i ljuset och förvandlas, en dikt i
tre avdelningar, 2006. Denne samlingen er i følge
forfatterens forord tredje og avsluttende delen av en trilogi som
begynte med Pitbullterrier
og fortsatte med Job
fra 2005. |
Samuel R. Delany:
About
writing: seven essays, four letters, and five interviews,
2006. Science fiction-forfatteren Delany står også bak
en lang rekke essays om temaer som spenner fra spørsmål
om rase, kjønn og demokrati, til her: om det å skrive.
Her
ser du hvilke andre bøker biblioteket har av Delany. |
Nick Flynn:
Nok
en bedriten natt i møkkabyen, 2007. En erindringsbok
der Nick Flynn «forteller den hjerteskjærende og beskt
humoristiske historien om en uvanlig gjenforening mellom far og
sønn, og om sitt forsøk på å hele en verden
som er gått i stykker.» (Fra forlagets omtale.) Les
Klassekampens
intervju med Flynn. |
Susanna Ringell:
En
god havanna - besläktat, 2006. «"En
god Havanna - besläktat" har det perfekta formatet; den
går fort att sträckläsa, om man så vill, men
håller för fördjupning och omläsning lika väl
som en diktsamling. En av den finlandssvenska bokhöstens definitiva
toppar!» (Fredrik Hertzberg, Svenska Dagbladet). |
Sara Hallström:
Rötter
smälter, dikt 2007. Hallström debuterte i 2004 med
den kritikerroste diktsamlingen Vi
måste ha protein. I år følger hun opp med
Rötter smälter, prosadikt i fire avdelinger,
der spørsmål om identitet, å føle seg
"hjemme i kroppen" og forholde seg til sine røtter
er noe av det som går igjen. Om tilhørighet, og særlig
”svenskhet" skriver hun også i teksten "Svensk
späck till utförsäljing" på det svenske
nettidskriftet Ett
lysande namn
Utdrag fra s. 45: "Hembygd, hämndbygd, dina steg genom
en myt du inte ville ha, en rot som gräver i träkten och
dialekten. Du lämnar det för att ta dig in i världen
och det är aldrig bara språk, det är ett sätt
att säga och se det(...)" |
Morten Søndergaard:
Et
skridt i den rigtige retning, dikt 2005. Nominert til Nordisk
råds litteraturpris 2006. Her er også fire avdelinger,
som hos Hallström, men diktene er mer ekspanderende, en avdeling
heter Nattblog, og er slags blogoppføringer, men likevel
ikke, for her finnes de jo på trykket papir, mens en blog
ligger ute på nettet og kan få kommentarer og endres
og forsvinne. Den første delen handler om det å gå
(lik en
annen Nordisk råds-nominert ...) eller den handler om
verbet "å gå" som inngår (no pun
intended) i så mange idiomer, faste uttrykk, både
på dansk og norsk. Boka er blå og anbefales. |
Kasper Nørgaard
Thomsen: Malonecity
1 & 2, roman 2006 (dansk). Dobbeltroman som på et
plan handler om noen unge menneskers reise fra en The Pogues-konsert
til Albania, og på et annet, en reise i språket som
har fått enkelte anmeldere til å rive seg i håret,
og andre juble av glede. En av de sistnevnte er Lars Bukdahl i Weekendavisen
som uten tvil er forført av Thomsens språklige sprell
og ukonvensjonelle stil:
«Åh, hvis jeg bare på en eller anden måde
kunne hypnotisere den læsende offentlighed til at gøre
en bestseller af Kasper Nørgaard Thomsens genialske roman
Malonecity 1-2! Bogen fortjener det, bogens forfatter fortjener
det, men fremfor alt fortjener den læsende offentlighed det:
de burde sgu for en gangs skyld få lov til at opleve et suverænt
skrivetalent i nådesløst fri dressur.» |
Thure Erik Lund:
INN,
roman 2006. Besk kritikk av alt og alle i et språk som ikke
likner noe annet i norsk litteratur for tiden. Universet i Lunds
siste roman likner litt på det fra Thomas Olsen Myrbråten-bøkene,
men innbefatter denne gangen også forfatteren T.E. Lund, som
heller ikke unngår å rammes av kritikken.
«Inn handler om en middelaldrende jeg-forteller
som etter å ha jattet seg gjennom verden i en tjue års
tid, som student og senere ektemann, far og studieveileder, har
bestemt seg for å vie den siste fasen av livet sitt til den
virksomheten han en gang dyrket i ungdommen, sammen med kameratene
Jan Ove, Tor og Maya, nemlig kunsten å gi faen.» (Fra
Trond Haugens anmeldelse i Dagsavisen). |
Walt Whitman:
Gresstrå
1, gjendiktet av Kurt Narvesen, 2006.
«Selve det modernes urbok. Uten Whitman, ingen Pound, ingen
Ginsberg, ingen Dylan. Han var først. Og er fortsatt størst:
et ene¬stående ego som favnet verden med sin drøm.»
(Fra omslaget.) |
Frank Lande:
Frank
Lande, roman 2006. Frank Lande skriver bok om Frank Lande og
skaper dermed den nye sjangeren «franksjon». Boka åpner
med en drøm om at han plutselig blir rikskjendis da han gir
ut en plate, en film og en bok av det nyskapende slaget samtidig.
Frank Lande leker med selvbiografi og selvopptatthet, og rammer
både seg selv og resten av vår kjendishyllende kultur
med kritikken som ligger under. Lande har fortid som bergensstudent
og skribent i Atrium og Studvest. |
Julie Orringer:
Puste
under vann, noveller 2007. Oversatt av Linn Øverås.
Orringer er amerikansk og debuterer med denne novellesamlingen «om
barndommens store kamper og små øyeblikk av ubeskrivelig
lykke» (fra forlagets omtale). |